شریعتی: دعوای افراط و تفریط در قیمت‌گذاری انرژی، دوگانه‌ای کاذب و سیاسی است که مصلحت کشور را به بازی می‌گیرد+ فیلم

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله این است که ما در وسط دعوای این افراط و تفریط که یک دوگانه کاذب سیاسی است ـ که نگاه‌ها سیاسی است یعنی دعوا‌های سیاسی‌شان را آوردند در مصلحت کشور ـ قرار گرفته‌ایم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با SNNTV گفت: دولت تلویحاً اشاره کرده، سخنگوی محترم دولت صحبت کردند راجع به موضوع بنزین، اما اینکه چقدر هست و از کی می‌خواهد دنبال بشود را نگفتند و علتش این است که هنوز خودشان هم ابهام دارند در اینکه آیا باید اجرا بشود یا نه یا از کی اجرا بشود همچنین برای اینکه با دو انگیزه ظاهراً دولت دنبال این هستش که کارت جایگاه را نرخش را افزایش بدهد که حالا نرخ‌هایی مثل ۵ تومن، ۵۵۰۰ برای بنزین کارت جایگاه و نرخ سوم است.

وی افزود: دولت هنوز تصمیم قطعی نگرفته است و شاید اصلاً صرف‌نظر بکند که به نظر من خوب است از این کار صرف‌نظر بکند و مجلس که موضعش را دو هفته قبل روز دوشنبه، روز اولی که برنامه هفتم در مجلس داشت بررسی می‌شد، یک بیانیه مفصلی را بنده تنظیم کرده بودم، دوستان هم لطف کردند، همکاران ما در مجلس امضا کردند و قرائت شد.

 دعوای افراط و تفریط در قیمت‌گذاری انرژی، دوگانه‌ای کاذب و سیاسی است که مصلحت کشور را به بازی می‌گیرد

او ادامه داد: مسئله این است که ما در وسط دعوای این افراط و تفریط که یک دوگانه کاذب سیاسی است ـ که نگاه‌ها سیاسی است یعنی دعواهای سیاسی‌شان را آوردند در مصلحت کشور ـ قرار گرفته‌ایم و هر دو نگاه غلط است؛ هم نگاه افراطِ گران کردن، هم نگاه تفریطِ مفت سوزاندن همچنین بنابراین ما نباید برویم سراغ قیمت‌های جهانی، چون اصلاً اقتصاد ما جهانی نیست؛ اقتصاد ملی داریم. نباید مفت سوزی بکنیم، چون با این مدل چرخ نمی‌چرخد، اقتصاد در واقع دچار ورشکستگی می‌شود و این مدل اصلاً کسانی که بیشتر مصرف کنند از آن استفاده بیشتری خواهند برد.

 دو نگاه افراطی و تفریطی درباره حامل‌های انرژی، اقتصاد کشور و طبقات محروم را دچار آسیب می‌کند

وی اضافه کرد: ببینید واقعیت این است که دو نگاه الان در جامعه وجود دارد؛ دو نگاهی که تقابل هم دارد و با روان جامعه را به بازی می‌گیرد و یک نگاه افراط داریم، یک نگاه تفریط؛ نگاه افراط که نگاه بسیار غلطی است می‌گوید ما قیمت‌ها را برسانیم به فوب خلیج‌فارس؛ بنزین فوب خلیج‌فارس، گاز فوب خلیج‌فارس، برق فوب خلیج‌فارس. خب یعنی قیمت‌ها را دلاری بکنیم، گران کنیم، حالا بعد درآمد خوبی هم برای کشور حاصل می‌شود، بعد یک یارانه هم به مردم مثلاً بدهیم. خب این از دو جهت غلط است. جهت اول این است که درآمدهای مردم که فوب خلیج‌فارس نیست، دلاری نیست. روشن است حتماً در این نگاه دولت درآمدش خیلی زیاد می‌شود، می‌تواند بخشی را برای سازندگی انجام بدهد، اما طبقات محروم بسیار آسیب می‌بینند. 

شریعتی اظهار داشت: یک نگاه تفریطی هم در مقابل این داریم: می‌گویند آقا چی می‌گویی؟ شما همین قیمت‌های فعلی هم زیاد است، گران است، مفت باید بدهیم. یعنی من اسمش را می‌گذارم نگاه مفت‌سوزی. یعنی حامل‌های انرژی انفال است، دولت وظیفه دارد به مردم بدهد. حالا کی بیشتر حالش را می‌برد؟ آنی که بیشتر می‌تواند استفاده کند، آنی که بیشتر امکانات دارد. باز ظاهر این نگاه تفریط کمک به مردم است اما چون یارانه دارد ناعادلانه توزیع می‌شود در این نگاه و عملاً آن‌هایی که بیشتر می‌توانند مصرف کنند، امکانات بیشتری دارند برای مصرف دارند بیشتر سود می‌کنند.

 راه درست مدیریت انرژی و یارانه‌ها اجرای ماده ۴۶ برنامه هفتم است؛ عادلانه و مبتنی بر صرفه‌جویی 

او افزود: اولاً یارانه‌ها باید عادلانه پرداخت شود. مدل سوم، قانونی شده است. اگر بعضی می‌پرسند راه حل چیست بین این افراط و تفریط، بین این دوگانه کاذب سیاسی که با هم دعوای سیاسی می‌کنند و مصالح کشور ذبح می‌شود، راه اصلی چیست؟ راه درست قبلاً قانون نداشت، اما اکنون قانون برنامه هفتم، به ویژه ماده ۴۶، تکلیف مشخص کرده است و برنامه دولت هم برنامه هفتم و ماده ۴۶ است و ما تأکید داریم دولت نباید غیر از ماده ۴۶ اجرا کند. هر ایده یا طرحی که مغایرت داشته باشد، در مجلس مخالفت خواهد شد.

قیمت واقعی بنزین برای دولت حداقل چقدر است؟ /  نگاه افراطی دلاری کردن قیمت‌ها غلط است و نگاه تفریطی مفت‌سوزی و بنزین دو هزار تومانی هم غلط است

تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین ناکارآمد و ناقص است؛ اثر تورمی این افزایش، درآمد هدفمندی یارانه‌ها را خنثی می‌سازد

وی تصریح کرد: تصمیم دولت برای افزایش نرخ بنزین تصمیمی ناقص و ناکارآمد است؛ زیرا درآمدی که از این محل ایجاد می‌شود با آثار تورمی ناشی از همین افزایش خنثی خواهد شد و این سیاست نه توان کاهش قاچاق را دارد و نه می‌تواند مصرف را مدیریت کند، چراکه اختلاف قیمت با نرخ‌های مرزی همچنان بسیار بالاست.

 ۴۳ درصد سوخت‌گیری‌ها در جایگاه‌ها با کارت جایگاه و خارج از شفافیت انجام می‌شود؛ دولت کورکورانه به این ماجرا نگاه می‌کند 

وی ادامه داد: افزایش قیمت بنزین اشتباه است؛ راه‌حل، شفاف‌سازی مصرف و حذف کارت جایگاه با انتقال سهمیه و یارانه مانند کالابرگ به حساب بانکی افراد و خانوار است و راهکار صحیح، اجرای سیاست‌های غیرقیمتی است که در قانون نیز پیش‌بینی شده است. بر اساس این سیاست، سهمیه یارانه‌ای باید به حساب بانکی صاحب خودرو که به کد ملی متصل است منتقل شود، در حالی که فیزیک کارت سوخت همچنان بر کارت سوخت باقی بماند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا