انتشار تصاویر دانش‌‌‌آموزان بدون اجازه والدین ممنوع شد

معاون شورای عالی آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه والدین می‌توانند به انتشار تصاویر دانش‌آموزان در فضای مجازی شکایت کنند، گفت: «انتشار هر گونه فیلم و تصویر از دانش‌آموزان که منجر به تحقیر آنها شود، ممنوع شد.»
به گزارش تسنیم، ورود دوربین به کلاس درس و بلاگری توسط برخی معلمان، پدیده جدی قابل تأملی است که به تدریج در حال پررنگ شدن است. آموزش و پرورش ضوابطی را در این حوزه در شورای عالی آموزش‌و‌پرورش تدوین کرده است تا فعالیت معلمان در فضای مجازی را ساماندهی کند.
موسی‌الرضا کفاش، معاون شورای عالی آموزش‌و‌پرورش دراین‌باره گفت: «انتشار تصاویر و فیلم‌های دانش‌‌آموزان توسط برخی معلمان با اعتراضاتی همراه شد به‌ویژه آنکه پخش این فیلم‌ها در برخی موارد منجر به آسیب روحی و روانی به کودکان و نوجوانان شد. بنابراین شورای عالی آموزش و پرورش یک ماده قانونی در این زمینه مصوب کرد تا به‌عنوان قانون به استان‌ها ابلاغ شود.»
او درباره جزئیات این ماده قانونی توضیح داد: «براساس قوانین مصوب از جمله قانون حمایت از اطفال و نوجوانان هیچ نهادی اجازه انتشار تصاویر دانش‌آموزان را بدون اجازه ولی قانونی آنها ندارد. این ماده نیز بر صیانت از حریم خصوصی، حفظ کرامت و شخصیت دانش‌آموزان و پیشگیری از آسیب‌های روحی و روانی آنها تأکید دارد.»
در این ماده واحده با استناد به قوانین بالادستی بر حفظ حریم خصوصی و کرامت دانش‌آموزان، پیشگیری از آسیب‌های روحی و روانی و جلوگیری از استفاده ابزاری، ممنوعیت دریافت هر گونه اطلاعات شخصی و خانوادگی، متون نوشتاری، تصویر، عکس، نماهنگ و فیلم از دانش‌آموزان و انتشار آن در فضای مجازی که به تضعیف حقوق فردی و اجتماعی، تحقیر، تضعیف و تخریب شخصیت آنها منجر شود تأکید دارد.

با اینکه ورود موبایل به کلاس درس برای دانش‌آموزان ممنوع است، در حال حاصر این ممنوعیت برای معلمان وجود ندارد و باعث شده بعضی «معلم‌بلاگرها» دانش‌آموزان را سوژه‌ی فیلم‌های خود کنند؛ موضوعی که در اغلب موارد به نقص حریم خصوصی کودکان و نوجوانان منجر می‌شود و در سال‌های گذشته نمونه‌های فراوان داشته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا