سامسونگ حالا پردازنده‌های ۴ نانومتری را با بازده ۷۰ درصد تولید می‌کند

به گزارش آفتابنگاران در اوایل سال ۲۰۲۲ گزارش‌ها حاکی از آن بودند که بازده سامسونگ در تولید پردازنده های ۴ نانومتری تنها ۳۵ درصد بوده است؛ این یعنی تنها ۳۵ درصد از تراشه‌های تولیدشده‌ی این شرکت مرحله‌ی کیفیت‌سنجی را پشت سر گذاشته‌اند و به اندازه‌ی کافی برای استفاده‌ مناسب بوده‌اند. در آن زمان گفته می‌شد بازده تولید TSMC روی لیتوگرافی ۴ نانومتری‌اش ۷۰ درصد است.

از آنجایی که سفارش‌دهنده‌ی تراشه، مسئولیت پرداخت هزینه‌ی تراشه‌های معیوب را برعهده می‌گیرد، کوالکام تصمیم گرفت تولید اسنپدراگون ۸ نسل ۱ را به TSMC واگذار کند. این کار ضربه‌ی بزرگی به سامسونگ زد.

براساس آخرین گزارش مؤسسه‌ی چوسان، در طول ماه اکتبر (مهر و آبان) بازده سامسونگ در تولید پردازنده‌های ۴ نانومتری ۷۰ درصد بوده که باعث جذب مشتریان جدیدی برای سامسونگ شده است.

جدیدترین معماری پردازنده AMD موسوم به Zen 5c که با کدنام Prometheus شناخته می‌شود، از روز چهارشنبه با استفاده از لیتوگرافی ۴ نانومتری سامسونگ و لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC تولید خود را آغاز کرد. معمولاً AMD تراشه‌های خود را توسط TSMC می‌ساخته اما حالا به دنبال همکاری با دو شرکت برتر دنیا است.

درمورد اینکه چرا AMD از هر دو شرکت TSMC و سامسونگ به‌طور هم‌زمان استفاده می‌کند، گفته می‌شود که این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای ارائه‌ی نسخه‌های پرچم‌دار و اقتصادی از تراشه‌های خود است.

در این سناریو، TSMC پردازنده‌های پرچم‌دار خود را با استفاده از فرآیند ۳ نانومتری می‌سازد در حالی که سامسونگ تراشه‌های سطح پایین‌تر را با استفاده از فرآیند ۴ نانومتری خود تولید خواهد کرد. یک فرضیه‌ی تأییدنشده‌ی دیگر نیز وجود دارد: AMD نمونه‌ی ۳ نانومتری تراشه‌های سرور Zen 5c خود را مشابه نمونه‌ی ۴ نانومتری سامسونگ می‌داند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا