افشای مشخصات M3؛ اپل سه‌شنبه سه پردازنده سه‌نانومتری رونمایی می‌کند

به گزارش آفتابنگاران اپل سیلیکون با وعده‌های بزرگی رونمایی شد؛ اما اپل نتوانست با سرعتی که انتظار می‌رفت، تمامی محصولاتش را به‌روزرسانی کند. مک بوک ایر ۱۵ اینچ اپل یک سال پس از برنامه‌های اولیه عرضه شد و مک بوک پرو ۱۴ اینچ و مک بوک پرو ۱۶ اینچ M2 Pro و M2 Max چند ماه دیرتر عرضه شدند و مک پرو مجهز به اپل سیلیکون در زمانی از راه رسید که دلیلی منطقی برای خریدش وجود نداشت.

به‌روایت بلومبرگ، اپل این فرصت را دارد که بامداد سه‌شنبه ساعت ۳:۳۰ به وقت ایران ورق را برگرداند. به‌گفته‌ی منابع آگاه، در مراسم اپل رونمایی سه پردازنده‌ی M3 و M3 Pro و M3 Max را شاهد خواهیم بود. هر سه پردازنده با لیتوگرافی سه‌نانومتری تولید می‌شوند.

مارک گرمن، تحلیلگر و افشاگر بلومبرگ، می‌گوید پردازنده‌های سری M3 جهش چشمگیری درمقایسه‌با M2 تجربه می‌کنند. هنوز نمی‌دانیم که هزینه‌ی تولید و قیمت CPU جدید اپل چگونه روی قیمت مک بوک پرو ۱۴ اینچ و قیمت لپ تاپ مک بوک پرو ۱۶ اینچ و قیمت آل این وان آی‌مک اثر می‌گذارد.

به‌ادعای بلومبرگ، سیستم-روی-چیپ M3 در واحد سی‌پی‌یو از هشت هسته (شامل چهار هسته‌ی پرقدرت و چهار هسته‌ی کم‌مصرف) و در واحد گرافیک از ده هسته استفاده خواهد کرد. تعداد هسته‌ها درمقایسه‌با M2 تغییر نکرده است؛ اما M3 به‌لطف لیتوگرافی سه‌نانومتری، قوی‌تر و کم‌مصرف‌تر خواهد بود. همچنین، M3 قرار است از رم پیشرفته‌تر پشتیبانی کند و به فرکانس بیشتری دست یابد.

دومین پردازنده‌ی جدید اپل، M3 Pro است. بلومبرگ می‌گوید که اپل چندین نسخه از این تراشه را تولید کرده است؛ ازجمله مدلی با سی‌پی‌یو ۱۲ هسته‌ای (۶ هسته‌ی پرقدرت و ۶ هسته‌ی کم‌مصرف) و جی‌پی‌یو ۱۸ هسته‌ای. احتمالاً نسخه‌ی رده‌بالاتر M3 Pro به سی‌پی‌یو ۱۴ هسته‌ای و جی‌پی‌یو ۲۰ هسته‌ای مجهز خواهد بود.

پردازنده‌ی پرچم‌دار جدید اپل M3 Max است. این تراشه نیز در نسخه‌های مختلف آزموده شده است؛ ازجمله نسخه‌ای با سی‌پی‌یو ۱۶ هسته‌ای (۱۲ هسته‌ی پرقدرت و چهار هسته‌ی کم‌مصرف) و جی‌پی‌یو ۴۰ هسته‌ای. اپل مدل دیگری نیز از این تراشه ساخته است که سی‌پی‌یو مشابه، ولی ۳۲ هسته‌ی گرافیکی دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا