تحلیل فراگیر آتش‌سوزی‌های جهان با اطلس سازمان فضایی اروپا

به گزارش گروه علم و آموزش از «سای تک دیلی»، در هفته های اخیر آتش سوزی های ویرانگری در کشورهای یونان، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، الجزایر، تونس و کانادا گسترش یافته که موجب تلفات انسانی و نیز خسارت های شدید محیط زیستی و اقتصادی شده است.

هر چند که آتش سوزی های گسترده و ویرانگر جزء طبیعی بسیاری از اکوسیستم‌ها است، دانشمندان هشدار داده‌اند که تناوب و گستره این رویدادها در حال افزایش است. در واکنش به این مساله، یک نسخه به‌روزرسانی‌شده از اطلس جهانی آتش سازمان فضایی اروپا اکنون در دسترس قرار گرفته که یک تحلیل با جزئیات از آتش سوزی های ویرانگر در سرتاسر جهان ارائه می کند.

تحلیل فراگیر آتش‌سوزی‌های جهان با اطلس سازمان فضایی اروپا

روند جهانی آتش‌سوزی‌های ویرانگر

بالارفتن دمای هوا در جهان و افزایش تناوب رویدادهای شدید آب و هوایی موجب افزایش تعداد موارد آتش سوزی‌هایی شده است که به سرعت نواحی گسترده ای از اراضی با پوشش گیاهی و درختی را از بین می برد. کشورهایی مانند یونان و ایتالیا تاثیر ویرانگر این شعله های آتش در مقیاس گسترده را تجربه کرده اند.

سامانه اطلاعات آتش سوزی جنگلی اروپا (EFFIS) گزارش داده است که تا تاریخ ۲۹ ژوییه سال جاری میلادی بیش از ۲۳۴ هزار و ۵۱۶ هکتار زمین در سرتاسر اتحادیه اروپا تنها در سال جاری سوخته است. این وضعیت ایجاب می کند که توجه فوری و اقدامات موثری برای مقابله با خطر فزاینده ناشی از این آتش سوزی‌ها معطوف شود.

با توجه به ایجاد آتش سوزی های شدید، سازمان فضایی اروپا اطلس جهانی آتش خود را بازگشایی کرده که اطلاعاتی درباره توزیع موارد آتش سوزی در مقیاس های ملی و جهانی ارائه می کند.

کاربران از طریق داشبورد تعاملی این اطلس می توانند تناوب بروز آتش سوزی در کشورهای مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده و همچنین شکل گیری آتش سوزی‌ها در طول زمان را تجزیه و تحلیل کنند. تدوین این اطلس ابتدا در سال ۲۰۱۹ آغاز شد و از ادارات محافظت مدنی و آتش‌نشان‌های اروپایی حمایت کرد.

تحلیل فراگیر آتش‌سوزی‌های جهان با اطلس سازمان فضایی اروپا

این داشبورد از داده های شبانه «پرتوسنج دمایی سطحی زمینی و دریایی» (SLSTR) نصب شده بر روی ماهواره «کپرنیک سنتینل – ۳ ای» استفاده می کند. این حسگر که به مثابه یک دماسنج در آسمان عمل می کند، اشعه گرمایی مادون قرمز را اندازه گیری می کند تا دمای سطح زمین را که برای شناسایی و ردیابی آتش سوزی به کار می رود، به دست آورد.

حتی با وجود اینکه این اطلس به علت عبور ماهواره از روی برخی موانع و پوشش ابر نمی تواند همه آتش سوزی‌ها را ثبت کند اما از لحاظ آماری نماینده یک ماه به ماه دیگر و از یک سال به سال دیگر است. داده های ماهواره یادشده در دسامبر ۲۰۲۳ اضافه خواهد شد.

داده‌های تاریخی و آتش سوزی‌های ویرانگر کانادا

در مدت هفت سال گذشته، داده های اطلس جهانی تعداد قابل ملاحظه ای از آتش‌سوزی‌ها را در پرتغال، ایتالیا، یونان، فرانسه و اسپانیا شناسایی کرده که بیشترین تعداد موارد آتش سوزی در اوت ۲۰۱۶ و اکتبر ۲۰۱۷ در کشور پرتغال بوده است.

این داده‌ها که به شکل «پیکسل» ارائه می‌شود، نشان می دهد که در هفت ماه ابتدایی سال جاری میلادی ۱۱ هزار و ۵۹۸ مورد پیکسل آتش سوزی در کانادا ثبت شده که افزایش ۷۰۵ درصدی را نسبت به میانگین آتش‌سوزی‌ها در مدت مشابه در شش سال گذشته نشان می‌دهد. کانادا در حال حاضر با بدترین فصل آتش‌سوزی ثبت شده در تاریخ این کشور دست به گریبان است که موجب سوختن بیش از ۱۰ میلیون هکتار زمین شده است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا