اپراتور آمریکایی: شبکه 5.5G امسال از راه می‌رسد

T-Mobile در حال آماده‌سازی فناوری ارتباطی 5G-Advanced تا قبل از پایان سال ۲۰۲۴ است. این فناوری که به‌عنوان 5.5G نیز شناخته می‌شود، سرعت‌های بیشتر و موقعیت‌یابی دقیق‌تر و بهینگی انرژی را وعده می‌دهد.
امروزه تمامی دستگاه‌های اندرویدی با پشتیبانی از 5G عرضه می‌شوند و اپراتورها در حال تقویت شبکه‌های خود برای ارائه‌ی مزایای 5G به مشتریان، به‌ویژه در مناطق شلوغ شهری هستند. خبر خوش این است که تی‌موبایل قصد دارد 5.5G را قبل از شروع ۲۰۲۵ به شبکه‌ی خود بیاورد.
طبق اعلام اولف اوالدسون، مدیر فناوری تی‌موبایل، این شرکت می‌خواهد تا پایان سال ۲۰۲۴ سرویس مبتنی‌بر 5G-Advanced خود را ارائه دهد. این سرویس ویژگی‌هایی از‌جمله بهبود کارایی طیفی و موقعیت‌یابی پیشرفته را ارائه خواهد کرد.
گزارش‌ها حاکی از آن است که تی‌موبایل در برنامه‌های 5.5G پیشرو است. این شرکت شبکه‌ی مستقل 5G موسوم‌ به 5G SA را به‌جای اجرای RAN 5G (شبکه‌ی دسترسی به 5G) روی هسته‌ی 4G LTE در سطح کشور پیاده‌سازی کرده است که به آن اجازه می‌دهد تا 5G-Advanced رابه‌عنوان به‌روزرسانی نرم‌افزاری روی شبکه‌ی خود راه‌اندازی کند.
گزارش مذکور می‌گوید که AT&T در اواخر سال ۲۰۲۲ شروع به پیاده‌سازی 5G مستقل کرد و Verizon اکنون این فناوری را در چند ایالت آمریکا راه‌اندازی کرده است؛ اما هیچ‌یک از این اپراتورها هنوز پایگاه 5G SA در سطح ملی ندارند.
شبکه‌ی 5.5G سرعت‌های بیشتر، بهبودهای در Massive MIMO، موقعیت‌یابی دقیق‌تر و کارایی مصرف انرژی را وعده می‌دهد؛ به‌طوری‌که دستگاه‌ها می‌توانند هنگام بی‌کار‌بودن به حالت کم‌قدرت وارد شوند.
یک گوشی چینی دیگر به شبکه 5.5G مجهز می‌شود
به‌محض راه‌اندازی شبکه‌ی 5.5G، تولیدکنندگان گوشی‌ و سازندگان تراشه تبلیغ قابلیت‌های مبتنی‌بر این فناوری را شروع خواهند کرد. نه‌تنها مودم باید از 5G-Advanced پشتیبانی کند؛ بلکه گوشی نیز باید آنتن RF لازم و مجوزهای استفاده از آن را داشته باشد. مودم‌های اخیر کوالکام مانند اسنپدراگون X75 و X72 و X80 از 5.5G پشتیبانی می‌کنند.
گوشی اوپو سری فایند X7 در چین از 5.5G از‌طریق اپراتور China Mobile پشتیبانی می‌کند. احتمالاً با عرضه‌ی تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۴ و مودم اسنپدراگون X80، شاهد موج جدیدی از گوشی‌های آماده برای 5.5G خواهیم بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا