دانشمندان با کمک ابررایانه طرح جنجالی ژئومهندسی خورشیدی را بررسی می کنند

به گزارش گروه علم و آموزش از تارنمای اخبار ساینتیفیک امریکن، ابررایانه جدید به دانشمندان در حوزه اوضاع اقلیمی کمک می کند تا دریابند آیا تزریق ذرات معلق (آئروسل های) مصنوعی مسدود کننده تابش خورشید به استراتوسفر می تواند توفان های رعد و برق و بارندگی را نیز تغییر دهد یا خیر.

ژئومهندسی خورشیدی نوعی ژئومهندسی اقلیمی است که هدف آن دستکاری میزان تابش‌های خورشیدی است که به زمین می‌رسند. بحث برانگیزترین استراتژی انتشار ذرات معلق (آئروسل) بازتابنده درون جو زمین است تا نور خورشید را از زمین دور کند و دمای جهانی را کاهش دهد.

ابررایانه جدید که بودجه آن توسط دولت فدرال تامین می شود به محققان کمک می کند مهندسی زمین خورشیدی را درک کنند.

این ابر رایانه جدید برای تحقیقات اقلیمی به دانشمندان کمک می کند اثرات ژئو مهندسی خورشیدی یا مهندسی زمین خورشیدی را که طرحی بحث برانگیز برای خنک کردن زمین با تغییر مسیر پرتوهای خورشید است، مطالعه کنند.

کریستن راسموسن، دانشمند اقلیمی در دانشگاه ایالتی کلرادو که در حال مطالعه تاثیر طرح استفاده از آئروسل مصنوعی برای تغییر مسیر پرتوهای خورشید، بر الگوهای بارندگی است، گفت: ابررایانه Derecho،‌ کار خود را در مرکز ملی تحقیقات جوی آغاز کرد و به دانشمندان امکان می دهد الگوهای اقلیمی دقیق تری را برای تحقیقات مهندسی زمین خورشیدی تهیه کنند.

راسموسن افزود: سرعت این ابررایانه سه و نیم برابر ابررایانه قبلی است و محققان می توانند الگوهای دقیق تری را در مورد تغییرات منطقه ای بارندگی در اثر انتشار ذرات معلق آئروسل در هوا تهیه کنند. این رایانه به شناخت دانشمندان از خطرات مهندسی زمین خورشیدی کمک می کند و همچنین برای مطالعه سایر مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی استفاده خواهد شد.

این محقق اظهار داشت: برای درک تأثیرات خاص این طرح بر روی رعد و برق، نیاز به استفاده از الگوهایی با وضوح بسیار بالا داریم که برای چندین سال اجرا شوند. این ابررایانه پرسرعت، امکان شبیه‌سازی‌های بیشتری را در بازه‌های زمانی طولانی‌تر و با وضوح بالاتر از آنچه در حال حاضر می‌توانیم پشتیبانی کنیم، میسر می سازد.

دولت بایدن با انتشار گزارشی از تحقیق در مورد مهندسی زمین خورشیدی به عنوان راهی برای کاهش سرعت افزایش دمای جهانی پشتیبانی کرد. بودجه مرکز ملی تحقیقات جوی آمریکا عمدتاً از طریق بنیاد ملی علوم، که یک سازمان مستقل از دولت فدرال است، تأمین می شود.

این گزارش به دنبال نامه سرگشاده بیش از ۶۰ دانشمند پیشرو که خواستار تحقیقات بیشتر در مورد “اصلاح تابش خورشیدی” شده اند، منتشر شد. اصلاح پرتوهای خورشیدی یکی از روش های تغییر سامانه های طبیعی زمین برای مبارزه با تغییرات اقلیمی است. سیاستگذاران اتحادیه اروپا نیز اخیرا با انتشار بیانیه‌ای خواستار ارزیابی بین‌المللی خطرهای مرتبط با مهندسی زمین شدند.

اتحادیه اروپا در این بیانیه اعلام کرد: این فناوری‌ها خطرهای جدیدی را برای مردم و زیست بوم ها ایجاد می‌کنند، در حالی که می‌توانند عدم توازن قدرت بین ملت‌ها را افزایش دهند، جرقه درگیری‌ها را برانگیزانند و مسائل اخلاقی، حقوقی، حکومتی و سیاسی بی‌شماری را ایجاد کنند.

منتقدان مهندسی زمین می گویند استفاده از ذرات معلق در هوا و سایر مواد برای تغییر تابش خورشید از زمین می تواند به ظهور الگوهای آب و هوایی ناشناخته و مخرب بینجامد. آنها همچنین ادعا می کنند که مهندسی زمین خورشیدی می تواند به وابستگی جهانی منجر شود، زیرا در صورت توقف این فرآیند، دما می تواند ناگهان افزایش یابد.

راسموسن گفت: ابررایانه جدید به دانشمندان امکان می‌دهد الگوهای پیچیده‌ای را برای ارزیابی خطرات مرتبط با مهندسی زمین بسازند و اجرا کنند.

وی افزود: تغییرات جزیی در ترکیب جو می‌تواند تأثیراتی بزرگ نه تنها در الگوهای بارندگی منطقه مورد مطالعه، بلکه بر کل زیست بوم از جمله جوامع انسانی بگذارد.

آکادمی های ملی علوم، مهندسی و پزشکی در سال ۲۰۲۱ گزارشی منتشر کرد و از دانشمندان خواست تا تأثیرات مهندسی زمین را مطالعه کنند. راسموسن آن را آخرین راه حل برای پرداختن به تغییرات اقلیمی توصیف کرد.

وی گفت: باید بسیار محتاط باشیم. به هیچ وجه از پیشبرد هیچ یک از این نوع تلاش‌هاحمایت نمی‌کنم. بهترین کار این است که تا آنجا که می‌توانیم انتشار سوخت‌های فسیلی را متوقف کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا