استفاده از مکملهای سوخت در جایگاه ها غیر قانونی است
آفتابنگاران _فاطمه خورشیدی نیا ،در ایران بنزین و گازوییل و گاز طبیعی با یارانه دولتی در اختیار مشتریان قرار میگیرد؛ بنزینی که در آمریکا بیشتر از ۲ دلار در هرلیتر تقریباً ۲۵ هزار تومان عرضه میشود در سال ۱۳۹۸ در ایران لیتری سه هزار تومان و هر متر مکعب گاز طبیعی ۶۰۰ تومان و گازوییل ۳۰۰ تومان عرضه میشد که همین موضوع سبب قاچاق سوخت به کشورهای همسایه را فراهم می آورد.
با توجه به دوربين های متعدد در جايگاه ها و ذخيره سازی آن ها به مدت دوماه و اكيپ های بازرسی هيچ گونه قاچاق سيستماتيك توسط صاحب جايگاه امكان پذير نيست و حقوق كارگرها هم بايد طبق فرمول اداره كار به كارت كارگر واريز شود.
كارگر، وزارت كار طلب كارگر را از جايگاه دار وصول میكند؛ درسيستم جديد اداره كار، تعهد گرفتن از كارگر مبنی بر آن كه حقوق خود را كامل گرفته است، موضوعیت حقوقی ندارد و ملاك عمل، پرداخت های الكترونيك به همراه سند مربوطه میباشد.
حال جدای از مباحث دیگر موضوع جدیدی که اخیرا در جایگاه های سوخت تهران خود را نشان داده است ترفند های باج گیری از رانندگان است.
صبح روز یک شنبه به قصد زدن بنزین سری به یکی از جایگاه های سوخت زدیم یک خانم کارمند به من گفت : مراقب باش اینجا محلی برای کلاهبرداری شده بهش نزدیک شدم و شرح ماجرا را جویا شدم وی با ناراحتی کامل گفت :ابتدا کارگر جایگاه با احترام از من خواست که اجازه دهم باک ماشین را پر کند و من هم مخالفتی نکردم پس از چند دقیقه گفت : خانم باک بنزین را بر می گرداند متوجه منظورش نشدم چون برای اولین بود که این مطلب را می شنیدم گفتم حالا چی کار کنم با کمی تاخیر گفت: من برایتان مکمل میزنم که مشکل رفع شود و در پایان مبلغ 5 برابری حدود 300 هزار تومان رو طلب کرد چاره ای نداشتم و پرداخت کردم ؛ متاسفانه در اکثرجایگاه های سوخت تهران این پدیده ی تکراری برای کارگران جایگاه سوخت شده که با شگردهای مختلف هزینه هایی را به مردم تحمیل می کنند .
اغلب شکایتهای مردم در جایگاههای سوخت که با ما در میان گذاشته شد مربوط به این است که مالکان خودرو اعلام میکنند، در بنزین هوا وجود دارد؛ آقای کرامت ویس کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در این باره میگوید: عرضه بنزین و گازوئیل در تمام جایگاهها توسط شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی و سازمان ملی استاندارد همواره مورد آزمایش قرار میگیرد و تنها در صورت رعایت استانداردها اجازه فعالیت داده میشود.
مدیر توزیع و تامین شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هم گفته بود: از نظر فنی امکان این که هوا وارد باک خودرو شود، وجود ندارد؛ چرا که نازلهای عرضه سوخت در فاصله ۲۰ سانتیمتری کف مخزن هستند و از آن جا که هوا و گازی وجود ندارد، بنزین را به سمت باک خودرو ارسال میکنند.
علت اصلی این که برخی افراد تصور میکنند در بنزین هوا وجود دارد، به گفته اعضای صنف جایگاهداران سوخت، این است که این افراد در هنگام سوختگیری به سرعت نازل را فشار میدهند و بنزین که مانند نوشابه گازدار است، با سرعت وارد باک میشود که در نهایت گاز آن خارج میشود؛ این جایگاهداران توصیه میکنند که باید به آهستگی و بدون عجله بنزین زد.
شیوه صحیح سوختگیری هم این است که نازل باید تا انتها درون باک قرار بگیرد؛ اما فردی که سوختگیری میکند باید آرام آرام فنر روی آن را بالا بیاورد که برای ورود بنزین به داخل باک خودرو، جایی وجود داشته باشد.
از آنجا که سوختگیری اغلب از سوی کارگران جایگاههای عرضه سوخت انجام میشود، اگر جایگاهداران به صورت تعمدی شیوه صحیح سوختگیری را رعایت نکنند، حجم کمتری بنزین نسبت به آن چه که در نمایشگر نشان داده میشود، وارد باک شده و مالک خودرو با بررسی آمپر بنزین میتواند متوجه کم فروشی شود.
به گفته آقای اسدالله قلیزاده رئیس صنف جایگاهداران سوخت، با وجود دوربینهای مدار بسته، اصلا امکان دستکاری نازل وجود ندارد؛ اما اگر مردم چنین تخلفاتی را مشاهده کردند، میتوانند با شماره تلفن ۷۷۵۲۲۶۷۸ مربوط به صنف جایگاهداران سوخت تماس بگیرند تا رسیدگی شود.
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی هم گفته بود: سامانه ثبت شکایات مردمی در خصوص فعالیت مجاری عرضه سوخت با شماره تماس ۰۹۶۲۷ به صورت ۲۴ ساعته فعال است و افرادی که شکایتی از قبیل کم فروشی در جایگاههای سوخت دارند، میتوانند با آن تماس بگیرند و شماره جایگاه، ردیف سوختگیری و شماره تلمبه را به این سامانه اعلام کنند تا ظرف مدت ۷۲ ساعت به آن رسیدگی شود.
مکمل بنزین از آن جهت که مصرف آن برای سلامت مردم مضر است، امکان عرضه توسط پمپ بنزین وجود ندارد. از این حیث فروش آنها تخلف محسوب شده و شهروندان میتوانند چنین مواردی را از طریق مراجع قانونی پیگیری کنند.
مراجعی که به شکایت از پمپ بنزین رسیدگی میکنند شامل سازمان تعزیرات و سامانه 09627 و همچنین انجمن جایگاهداران بنزین است. بنابراین تخلف از جایگاهداران پمپ بنزین از طریق مراجع مزبور قابل پیگیری است و شهروندان میتوانند در صورت شکایت از طریق قانونی اقدام کنند.
در بررسی تخلفات ثبت شده مواردی مانند اجبار مردم به پرداخت هزینه بیشتر از طرف کارکنان پمپ بنزین مشاهده شده است که این موارد قابل بررسی و پیگیری از طریق سازمان تعزیرات و سامانه مزبور است.
فروش مکمل بنزین
به لحاظ قانونی، هیچکدام از جایگاهداران حق فروش مکمل سوخت را دارند که البته این موضوع از طرف انجمن اتحادیه جایگاهداران سوخت به کلیه پمپ بنزینهای سراسر کشور ابلاغ شده است.
در واقع عرضه مکمل سوخت یکی از دلایل رایج شکایت از پمپ بنزین است. برخلاف اظهارنظرها، این مکملها هیچگونه تاثیر مثبتی بر کیفیت سوخت ندارند و برای شهر و شهروندان مضراتی را در پی خواهد داشت.
طبق آزمایشات انجام شده، مکمل سوخت نمیتواند منجر به بهبودی عمل موتور خودرو شود و چه بسا در این زمینه، منجر به بروز ضرر و زیانی خواهد شد.
از آن جهت که مکمل سوخت حاوی فلزات سنگین و ضایعات فراوان بوده، مصرف آن برای سلامتی شهروندان مضر است و بنابراین عرضه آن توسط پمپ بنزینها ممنوع است.
در هرصورت اگر جایگاهداران سوخت اقدام به عرضه مکمل سوخت نمایند، چنین رفتارهایی تخلف غیرقانونی محسوب شده و امکان شکایت از آنها وجود دارد.
نکته بسیار مهم در این زمینه بحث زدن بنزین توسط مسئولان جایگاه سوخت است. حتما سعی کنید که خودتان بنزین بزنید؛ زیرا ممکن است که مسئولان جایگاه، پمپ را صفر نکند و در این صورت برای شکایت راهی برای اثبات ندارید. همچنین ممکن است که مسئول مربوطه، در باک ماشین شما مکمل بریزد و با توجه به عدم اثبات چنین تخلفاتی، راه برای شکایت دشوار میشود.